وال پست

وال پست یا وادار، عضوی با مقطع فولادی یا بتنی است که به منظور مهار حرکت خارج از صفحه دیوار مورد استفاده قرار می‌گیرد. وال پست، عملکرد سازه در برابر بارهای دینامیک نظیر باد و زلزله را تقویت می‌کند. در این مقاله، به معرفی کاربردها، انواع، اتصالات و الزامات اجرایی وال پست یا وادار می‌پردازیم.

وال پست

وال پست یا وادار چیست؟

«وادار» (Stud) و «وال پست» (Wall Post)، مجموعه‌ای از المان‌های غیر سازه‌ای غیر باربر هستند که بخشی از دیوار یا پارتیشن را تشکیل می‌دهند. وظیفه این المان‌ها، بهبود عملکرد دیوار در برابر بارهای لرزه‌ای و به حداقل رساندن تخریب‌های ناشی از زلزله است. معمولا به مجموعه اتصالات (نبشی، ناودانی، میلگرد بستر) و پروفیل‌های قائم/افقی مورد استفاده در ساختار دیوار، وال پست می‌گویند.

وال پست و جلوگیری از تخریب زلزله

هدف اصلی اجرای وال پست، جلوگیری از تخریب دیوار در هنگام زلزله است. البته این به معنای ترک نخوردن دیوار در صورت اعمال بارهای لرزه‌ای نیست. وال پست با کاهش طول آزاد دیوار و فراهم کردن امکان جابجایی جانبی، صلبیت سازه را کاهش می‌دهد. به این ترتیب، عملکرد دیوار در برابر بارهای لرزه‌ای (دینامیک سازه) تقویت می‌شود.

وال پست و زلزله

کاربرد وال پست

کاربرد اصلی وال پست، ساخت میانقاب‌های سازه‌ای و غیر سازه‌ای مقاوم در برابر زلزله است. از کاربردهای دیگر این المان می‌توان به نگهداری پنجره، درب، پرداخت داخلی، نمای بیرونی، عایق و تاسیسات اشاره کرد. علاوه بر این، وسایل آویزی را نیز می‌توان به محل قرارگیری وادار متصل کرد. به این ترتیب، بار کمتری به دیوار وارد خواهد شد و در هنگام زلزله نیز احتمال افتادن این وسایل کاهش خواهد یافت. در مجموع، وال پست نیز مانند بادبند یک المان نگهدارنده یا به طور دقیق‌تر، نگهدارنده دیوار است.

آئین نامه اجرای وال پست

مهمترین مرجع برای اجرای وال پست، استاندارد ۲۸۰۰ ایران (آیین‌نامه ایمنی ساختمان‌ها در برابر زلزله) و بخصوص پیوست ششم آن (طراحی لرزه‌ای اجزای غیر سازه‌ای معماری) است.

البته در مبحث‌های مقررات ملی ساختمان نیز اشاره‌هایی به نحوه اجرا و اتصال وادارها شده است. از مهم‌ترین کتاب‌های مهندسی عمران در این زمینه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استاندارد ۲۸۰۰ ایران: ویرایش چهارم، بند ۷-۵-۳ (دیوار غیر سازه‌ای)
  • پیوست ششم استاندارد ۲۸۰۰ ایران: ویرایش چهارم، بند پ۶-۱-۴-۲-۱ (وادارها)
  • مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان: ویرایش ۱۳۹۶، بند ۴-۹-۱ (دیوارها)
  • مبحث ششم مقررات ملی ساختمان: ویرایش ۱۳۹۸، بند ۶-۵-۲-۲ (ضوابط مربوط به جداکننده‌ها)
  • مبحث هشتم مقررات ملی ساختمان: ویرایش ۱۳۹۲، بند ۸-۵-۵-۷، بخش پ (دیوارهای جداگر)

بخش پایانی

تمامی محصولات ارسالی از طرف شرکت تولیدی پروفیکس توسط همکاران این مجموعه از لحاظ سلامت فیزیکی و حتی ظاهری کاملا بررسی می‌شوند. برای دریافت خدمات فنی و مهندسی توسط کارشناسان مجرب تیم ما و یا دریافت مشاوره از طریق شبکه‌های مجازی و همچنین تماس تلفنی در ارتباط باشید. تمامی مطالب ارائه شده برای این محصول توسط کارشناسان شرکت تولیدی پروفیکس جمع آوری و ارائه شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *